Små barn ska åka bakåtvänt!


Fortfarande är det 22% av alla föräldrar som sätter sina barn 0–4 år felvänt i bilen, framåtvänt istället för bakåtvänt (enligt NTF) Jag förstår helt enkelt inte vad problemet är! Är det så himla svårt att fatta att barn under 4 år ska åka bakåtvänt i bilen!? Det värsta tycker jag är då man ser föräldrar med små barn som låter sina barn åka frammåt! fattar de inte hur farligt den är!? Av vilken anledning låter placerar föräldrarna barnet frammåt? Jag fattar det bara inte! Jag blir mållös och får ont i magen då jag ser andra föräldra,r tex vid dagis, som har sina barn frammåtvända! Varför fattar man inte! Som förälder har man ansvar för att sätta barnets säkerhet först! En annan sak jag såg då jag var och handlade sist var en frammåtvänd bilbarnstol i framsätet! HUR tänkte man där!?

NTF förklarar varför små barn ska sitta bakåtvänt:
"Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt för att sedan slungas bakåt igen. Det är den knycken som barnets nacke inte klarar av. Barnet kan bryta nacken medan vi vuxna kan få whiplash-skador. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol".
(Texten har jag hämtat på NTF´s hemsida)

Gå in här och titta på denna film: http://www.youtube.com/watch?v=cgL5L41KTOM&feature=player_embedded


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mamma Chrizzy

Jag är en småbarnsmamma på 30 år. I min blogg skriver jag mest om mitt vardagsliv som mamma, inredning, shopping, pyssel, smycketillverkning, tankar och drömmar.

RSS 2.0