Var kommer alla mamma-hatare ifrån?

Nu är jag trött på alla dessa människor som av nån anledning ser det som sin självklara rätt att kritisera mammor! Hur kan det komma sig att de ser det som en rättighet att kasta ur sig åsikter om hur mammor tar hand om sina barn. Dessa människor med mindervärdeskomplex och mun-diarré som bara måste trycka ner andra för att må bättre. Är det inte tanter i lekparken som påpekar att barnet nog borde ta på sig en mössa så är det sura farbröder som ropar efter en. Det sista exemplet inträffade idag då jag hämtade dottern på dagis och vi skulle cykla hem. Hon var riktigt trött och hungrig, och alla som vet hur barn funkar vet ju att just då bruker 2 års-trotsen visa sig starkast. Dessutom hade hon blivit klöst i ansiktet av ett annat barn så hon var lite ledsen. Dottern skulle således stanna och sätta sig ner och gå tillbaka in på dagis medan jag svettig bärandes på väskor och jackor försökter få henne med mig till cykeln. Hon vägrade även att ta på sig cykelhjälmen, så jag tänkte att jag tar på henne den då vi kommer till cykeln. Framme vid cykeln så skulle jag krongla ner dottern i cykelsitsen och spänna fast henne och sen försökte jag ta på henne hjälmen, men hon vände hela tiden bort huvudet medan jag försökte förklara att alla barn måste ha hjälm när man cyklar. Självklart var det en surgubbe som var ute i sin trädgård och krattade som var tvungen att ropa "det ska du också ha!" och då jag ignorerade honom så ropade han igen, denna gång mycket högre "DET SKA DU OCKSÅ HA!" Eftersom jag är född övertrevlig så tänkte jag nästan svara "jo, det borde jag ju" men så kom jag på att ja ska f*n inte ge han det nöjet att bekräfta hans ego så jag ignorerade gubben totalt, "sköt du ditt så sköter jag mitt" tänkte jag. Så fick han stå där och känna sig förarglig och bortgjord och att ingen brydde sig om hans åsikter, som han mer än gärna spottade ur sig. Har inte bett om hans åsikt så jag tänkte inte ens bry mig om att svara. Är så himla trött på att en del ser det som sin rätt att öppet kritisera mammor, vart kommer allt detta mamma-hat ifrån? Jag har ju svårt att tro att en pappa någonsin skulle få en sån kommentar! Ingen skulle väl få för sig att häva ur sig en sån kommentar till en pappa! Nä där anses de som duktiga oavsett vad de gör. Eller som en tant sa till mig då vi var på hotell och jag hade gått iväg för att hämta frukost åt mig och dottern medan sambon satt kvar med dottern vid bordet, då häver tanten ur sig en kommentar "ja, jag satt just och undrade om flickan hade nån mamma" !? Som om inte dotterns pappa är fullt kapabel att ta hand om henne!? Kläcker gubben ur sig nåt mer nån annan gång så kommer jag nog svara nåt i stil med "trodde bara du hade tourettes syndrom så jag brydde mig inte om att svara" och vet han inte vad det är så kommer jag gladeligen att förklara att det är vokala tics eller tvångshandlingar (OCD) som till exempel känslor att "jag måste göra/säga detta". Det kanske får tics-gubben att tänka till lite. Sen kan man ju även undra hur man tänker då man väljer att bostätta sig precis bredvid en förskola, har man verkligen inget bättre för sig än att stå och hönga över staketet dagarna i ända och stå och ropa kommentarer till mammor som hämtar sina barn på dagis? Skaffa ett liv!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mamma Chrizzy

Jag är en småbarnsmamma på 30 år. I min blogg skriver jag mest om mitt vardagsliv som mamma, inredning, shopping, pyssel, smycketillverkning, tankar och drömmar.

RSS 2.0