Att följa sin magkänsla som förälder

Jag har alltid varit skeptiskt inställd till Anna Wahlgrens metoder och helt bojkottat henne bok "Barnaboken". Och nu då det stormar så mycket kring Anna Wahlgren (hennes dottern nylanserade bok "Felicia försvann" där hon bland annat skildrar mammans brutala uppfostringsmetoder) så har jag återigen fått bekräftat att det är rätt att följa sin magkänsla. Jag har vägrar följa nån 5-minutersmetod, eller Anna Wahlgrens "Buffning" och "sova-hela-natten-kur". Jag fattade då jag fick barn att barn inte sover hela natten, och accepterar man det så behöver man inte hålla på och joxa med massa olika självutnämnda experters "kurer". Visst jag har inte sovit en hel natt på 3 år, men så är det här i livet. Bara för att man fött 9 ungar så gör det inte en automatiskt till nån super-expert. jag gör det som jag anser är bäst för min dottern och vi gör på det sätt som passar våran familj bäst. Våran dotter har mestadels sovit hos oss i våran säng, och vi har trivts bra med det. Visst har vi provat att ha henne sovandes i egen säng, mest för att andra hade åsikter och tyckte att vi skulle göra så, men det slutade med att alla sov sämre. Jag tror helt på att man ska lita på sin egen magkänsla och göra det som man känner är rätt och sluta lyssna och följa andras råd.

Själv läser jag mycket av Jesper Juul och tar till mig av hans ord att barn är kompetenta och ska behandlas med respekt och aktning för deras person, man ska inte kränka barn osv. Sen genom min utbildning (Beteendevetare) har jag lästa mycket om barn och deras utveckling och vet hur pass viktigt anknytningen är för att barn ska bli trygga.  Så självutnämda experter har ingen plats i min bokhylla.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mamma Chrizzy

Jag är en småbarnsmamma på 30 år. I min blogg skriver jag mest om mitt vardagsliv som mamma, inredning, shopping, pyssel, smycketillverkning, tankar och drömmar.

RSS 2.0