Makroner


Dessa kakor har jag bakat inför påsken. Receptet hittade jag i tidningen Mama.

4 äggvitor
0,5 dl socker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker
Karamellfärg

Smörkrämsfyllning:
100 g smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Karamellfärg

  • Vispa äggvitorna på låg hastighet.
  • Tillsätt socker eftersom och fortsätt att vispa på stegrande hastighet till en marängsmet.
  • Blanda försiktigt ner florsocker och mandel.
  • Dela upp smeten om du vill göra olika färger på makronerna.
  • Blanda ner valfri karamellfärg och vänd varsamt.
  • Spritsa ut femkronorstora rundlar på plåtar med bakplåtspapper.

Sätt ugnen på 150 grader.
Vila kakorna i 30–60 minuter (gör smörkrämen under tiden).
Grädda sedan i nedre delen av ugnen i cirka 12 minuter.
Låt kakorna svalna innan du lägger på smörkrämen.

Smörkräm:
  • Vispa smör och flor- och vaniljsocker pösigt.
  • Vispa ner äggulan och färga med valfri karamellfärg.
  • Klicka ut krämen på undersidan av hälften av kakorna när de gräddats och svalnat.
  • Lägg resten av kakorna som lock.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mamma Chrizzy

Jag är en småbarnsmamma på 30 år. I min blogg skriver jag mest om mitt vardagsliv som mamma, inredning, shopping, pyssel, smycketillverkning, tankar och drömmar.

RSS 2.0